mandag 31. januar 2011

Klær som språk

Vivienn Westwood ( høst/vinter 2010/2011)


På dette bildet ser vi klær fra kolleksjonen Anglomania til Vivienn Westwood. Hun er kjent for å kombinerer stil, anarki, ironi, historie og sex. Hennes kolleksjoner skal gi individuell frihet. Ut fra den kolleksjonen jeg har sett på ser man med en gang at hu vil nå frem til mange. Kolleksjonen  som heter Anglomania  viser en sterk tilknytning til det engelske mener jeg .Med typiske motiver, accesorier og kleskutt får vi et inntrykk at dette er klær som er inspirert fra Engelske stiler.

Virkemidler som er i bruk i denne stilen er sterke farger som skaper kontraster, etniske mønstre som gir det et historisk preg som for eksempel de rutene .Vi har sett i tidligere moteserier at buksene skulle være trange og tettsittende men nå er de vide og sitter høyt. Noe som er litt uvanlig og til dels originalt er å ha sokker i høyhælte sko, noe som før var sett på som helt merkelig. Det virker som om Vivienn vil bryte denne tanke gangen og gjøre dette til en mote trend.

Denne stilen ser ganske casual ut og veldig komfortabel, men de høyhælte skoene gir en mer houte coturne look. Denne stilen ser til dels ganske maskulin ut, vide bukser, lær hansker og en  jakke som ikke er helt formet til en kvinnelig kropp. Men de høyhelte skoene gir denne kles stilen et mer feminint preg. Vi blander maskulinitet med femininet for å skape noe nytt.

Neomania er noe som kan brukes som beskrivelse av stilen, denne looken skiller seg veldig ut fra massene og dette kan ses i den sosiale teorien. Her  kombineres forskjellige stilarter og materialer for å få et litt humoristisk og sereget uttrykk. At klærne tilhører Vivienn W. gjør at de er mer verdifulle en andre vanlige klær, gjennom Barthes sin teori om at klær representerer oss kan man si at med klær fra et slikt merke føler vi oss kanskje mer velstående.

Modellen og poseringen hun bruker er med på å selge disse klærne til oss, vi blir påvirket av en pen slank kropp som passer til alt. Dett er veldig nødvendig for markedsføringen av produktet. Siden denne stilen er så original er det masse rom for invidualitet og trangen til å skille seg ut. Ved å bruke buttons og vesker med spesiell print kan man markere lettere hvem man er og hvem man vil være. Kanskje også sende et non verbalt budskap til massene. Denne stilen inneholder så mange forskjellige elementer kan den være rettet til flere en kun en.

Fashion is very important. It is life-enhancing and, like everything that gives pleasure, it is worth doing well.

Vivienn westwood.



Coco chanel
Chanel  var personen som inførte” den lille sorte” i 1926, det skulle bli det nye mote idealet for kvinner. Den spredde seg rask i mote verden og brukes like mye i dag som på den tiden.
På den tiden var det uvanlig å bruke svart farge til hverdagsbruk. Siden svart ble forbundet med begravelser og sorg. Men svart farge symboliserer også eleganse.

Før var kjolene ofte upraktiske og det ble brukt mange tunge stoffer. Ideen med den lille sorte var å finne på en look som samtidig som den var  praktisk og enkel var den også elegant og sexy .Kjolen kom ut i mange forskjellige utgaver og det er til hver enkelt mote skaper og finne den sømmen som passer.

På bilde ovenfor har vi en enkel svart kjole. Tekstilen er rusjete med en dekorasjon nederst. Dekorasjonen av blomster gjør kjolen litt mer spennende og mindre enkel. Man kan si at den er veldig elegant samtidig som moderne. Den oransje vesken er med på å gi looken kontraster siden den skiller seg veldig ut på den svarte kjolen.

 Denne kjolen er en trendy kjole og har vært en del av moteindustrien i en lang tid. Kjolen har vært med på å bryte med normer siden svart kunne nå brukes til hvilken som helst anledning. På den tiden var denne kjolen også veldig kvinne frigjørende, med denne kjolen kom også unisex moten til Chanel. Snittet skulle være enkelt og behagelig og kvinner brøt ut fra korsett bruken.

Før kunne den sosiale teorien brukes til denne klesstilen men nå er det muligens teorien om forføring som kan stemme, vi ser på det som veldig tiltrekkende og sexy klesplagg. Georg simmels mote teori stemmer ikke når den kommer til den lille sorte. Denne har overlevd i moteindustrien gjennom mange sesonger og ser ikke ut til å falle ut av bruk. Den har derimot vist seg nesten udødelig gjort og satt sine spor i moteverden. Denne kjolen er tidløs, gjennom  teorien til simmel har kan ikke noe kalles for mote vist det har vært for langvarig.

In order to be irreplaceable one must always be different. “
Coco Chanel


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar