fredag 24. september 2010

Graffiti av Pøbel og Dolk på lofoten

Her ser vi et bilde laget av Graffiti kunstneren Dolk og Pøbel i Lofoten. I Lofoten får vi sett fantastisk natur og fjellandkap som er verdt å se i tillegg har denne plassen blitt et lerret for de to Graffiti artistene. Stedet de har valgt å male på er en rekke forlatte hus i et område så øde og forlatt at man ikke skulle tro at kunstverk hadde blitt satt opp der. Hvorfor har de satt opp kunsten sin der? Jeg tror kanskje ved at de har flyttet gatekunsten fra storbyene ut på slike områder at de kan ha påvirket andres syn på Graffiti. At det ikke bare er Tagging på by vegger men heller store kunstverk som kan bli beundret og sett på som like mye kunst som det som henger på gallerier i museer.

 På Bilde over ser vi et motiv av en liten jente som plukker en fluesopp. Jeg syns bilde er litt skremmende, viser oss kanskje hvor lite det skal til får at et barn gjør gale valg. Soppen er ganske stor, vil Writeren symbolisere hvor farlige avgjørelser vi tar i livet og hvilke utfordringer som venter oss? kurven til jenta er mye mindre en soppen selv, kanskje viser det oss at soppen kommer til å være en alt for stor utfordring for henne.  

Alt annet på bilde er malt i svart og hvit mens soppen er rød og skiller seg mye ut på piecen. Rød er kraftig farge som virker advarende på oss mennesker men den kan også være en tiltrekkende farge og en søken for opplevelse. Fluesopp er i grunn en veldig spennende sopp den har en farge som får oss til å trekke blikket mot og den og det er noe fristende ved den. Men er det ikke slik i livet også at de mest attraktive og spennende ting kan bringe med seg ulykke. Man oppsøker kanskje feil tinge akkurat som piken på bilde. Barnet skjønner ikke at det er farlig å plukke den, tyder det kanskje på omsorgssvikt av foreldre? De har ikke tatt seg bra nokk av barnet eller lært om hvilke farer som er i livet . Har dette barnet hat en utfordrende barndom? Slike spørsmål dukker opp når jeg prøver å tolke bilde, men jeg vet godt at barn er eventyrlystne og naive så er dette kanskje ikke så uvanlig.

 Bildet viser ikke et en spesiell jente siden trekkene er visket ut og er svarte, det gjør slik at jeg tenker det gjelder alle barn. Tror foreldre får noen tanker i hodet når de ser det. Barn er naive skapninger og kan ikke bli snakket til som voksne for de forstår ikke ting på samme måte. Kanskje er det et symbol på at man tok gale valg i livet som ung? Får deg kanskje til å tenke tilbake og ønske man aldri gjorde det.

 Dette bilde er det mest gjenkjennelige kunstverket til Dolk og Pøbel på Lofoten, det står rett ved E6 og kan bli sett av alle forbikjørende. Jeg tror kunstnerne valgte å sette dette motivet nært veien slik at det kunne stå som et stort eksempel og advarsel for å påvirke mennesker. Bildet er utført veldig bra og jeg kunne aldri tenke meg å kalle det tagging. Det er utført veldig bra kunstnerisk og det er ikke noe som hvem som helst kunne ha laget og satt opp. Omgivelsene rundt får bilde til å stå ut mer som gjør det til en veldig original og ikke minst moderne ” utstilling”. Bilde har som hensikt å vekke følelser og tanker hos oss, det føler jeg det har klart hos meg. Så da har kanskje kunstneren oppnådd målet sitt med bilde?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar